Lideratge en Qualitat

Diari Segre. Secció Economia. Lideratge

Existeix un estil de lideratge idoni per implantar un sistema de gestió de qualitat?

En línies absolutament generals seria un líder que integri de forma equilibrada les competències i habilitats professionals i personals per dirigir equips de persones. Un professional que sigui capaç de seduir i arrossegar camí de l’excel·lència a tot un equip humà tant variat com complexe. Voler ser excel·lent no és una utopia, és un fet diferenciador.

La qualitat és un concepte més desconegut del que popularment imaginem. Tots esperem i exigim la qualitat en l’execució i en els resultats. Els conceptes teòrics sobre qualitat poden semblar abstractes, àrids, complexes i feixucs. A la pràctica existeix la idea preconcebuda i molt estesa que implementar un sistema de qualitat origina més feina. També trobem una opinió molt comuna que identifica i atorga a la persona que lidera la gestió de qualitat, el rol d’un professional fiscalitzador que es dedica a controlar i demanar puntualment tasques a la resta. Quan això passa en una organització és com quan es veu només la punta de l’iceberg, és a dir, tot és superficial, la qualitat no forma part d’aquella cultura organitzativa.

És cert que implantar aquesta potent estratègia de gestió no és gratuït, però el peatge que cal pagar és la millor de les inversions. L’estil del professional responsable de la implantació i que haurà d’impregnar  la qualitat en tota l’organització serà fonamental. Aquest fet anirà estretament vinculat a la visió de la qualitat que tingui el màxim representant de l’organització i a la importància que se li dóna.

Entre els diferents estils de lideratge, no n’existeix un de definit per liderar el procés d’implantació. Cal cercar un líder hàbil que aconsegueixi adaptar el seu estil davant de cada situació, és a dir, estaria proper al que proposa el model de lideratge situacional de Paul Hersey  i de Ken Blanchard. En el  model situacional el líder varia la seva forma d’interactuar o d’abordar les tasques depenent de les condicions dels seus col·laboradors. Aquest model pot ser molt útil pel líder en fases d’identificació i avaluació de les habilitats, competències i motivació de l’equip.

En l’inici de la implantació i en organitzacions estancades o resistents al canvi, pot ser molt indicat l’estil de líder transformacional, concepte introduït per James MacGregor Burns.

Burns parla d’un líder que estimula la intel·ligència, considera a les persones, motiva, recolza, inspira i influencia amb les seves idees. Per garantir l’èxit de la implantació en qualitat és necessària la creació de cultura organitzativa, cal generar escola, plantar llavor, construir un marc conceptual sòlid.

Encara que l’estil que probablement podria garantir no sol transformació i canvi en una organització si no també la continuïtat i sostenibilitat en el temps, seria l’autolideratge. La resposta la trobem en el que estableixen  Charles Manz y Henry Sims, en relació a l’autolideratge, saber trobar l’autodirecció per fer tasques que motivin de forma natural i també trobar l’administració de la pròpia persona per a realitzar tasques que no són motivadores. “Una persona no pot dirigir a altres si no es dirigeix a ell mateix”( Manz y Sims). Implantar la Qualitat en una organització és gratificant i engrescador però no és un camí fàcil i requereix d’altes dosis d’autolideratge.

Diari Segre, diumenge 08 de febrer de 2015

Olga Serra Escarp

Direcció d’Infermeria i Qualitat

Fundació Josep Finestres

Universitat de Barcelona

Col·laboradora Acadèmica del Màster en Direcció i Lideratge, Universitat de Lleida, UdL i Ingenio Escola de Lideratge.

Consultora d'Ingenio Escola de Lideratge

 

 

Categoria recerca: