És cert que menjar sucre provoca càries?

05/03/2018

El Dr. Josep Maria Ustrell, Vicedegà d’Odontologia i Cap del Servei d’Ortodòncia de l’Hospital Odontològic Universitat de Barcelona, ens respon a aquest freqüent dubte.

La càries dental és una patologia que es produeix per l'acció metabòlica dels microorganismes que hi ha a la placa bacteriana, que s’acumula a la superfície de l'esmalt. Els bacteris lactobacils, actinomicets i estreptococs mutants generen àcid làctic, que disminueix el pH per sota de cinc i causa la desmineralització de l'esmalt.

El consum de dietes amb sucre és un factor directe per la càries, tot i que no determinant perquè depèn de factors com els productes enganxosos (llaminadures), l'hora del dia en què són consumits (productes de pastisseria entre àpats) i la freqüència. També haurem d’estar atents als aliments que porten sucre de manera no evident, com el pa, els sucs i els iogurts amb sabors, entre d’altres. Com més sucre consumim, més àcid es formarà a la boca, i crearà les condicions òptimes perquè s’origini la càries.

També dependrà de les condicions en què estiguin les dents i el seu entorn oral. Seran importants la qualitat de l’esmalt (riquesa en fluor), el pH de la saliva (no per sota de cinc) i un bon flux salival (ajudarà a fer una neteja fisiològica de les restes dels aliments). I, finalment, dependrà de com de curosos siguem amb les nostres dents, amb la utilització del raspall dental (textura mitjana i fibres en perfecte estat) i de l’aplicació de fluor (dentífric i col·lutori). Cada vegada que el sucre entra en contacte amb la placa bacteriana es produeix àcid que ataca les dents durant uns vint minuts. Per això és important el raspallat poc després dels àpats. Aquestes són tasques que hauríem d’inculcar als nostres fills des del moment en què apareixen les dents a la boca.